Merchandising

Nie wystarczy jedynie dobry asortyment sklepu, by wywołać u klienta potrzebę zakupową i skusić go do nabycia konkretnego towaru. W czasach tak ogromnej konkurencji konieczna jest właściwa ekspozycja oferty, która przykuje uwagę potencjalnego nabywcy i finalnie zwiększy sprzedaż. To właśnie strategia merchandisingu, czyli skutecznej ekspozycji produktów w sklepowej przestrzeni.

Co działa na klienta?

Okazuje się, że wyposażenie w odpowiednie meble sklepowe nie wystarczy, by przedsiębiorca mógł cieszyć się dużymi zyskami ze sprzedaży. Oczywiście, meble muszą być dobrane do rodzaju prezentowanej i sprzedawanej oferty, natomiast ogromne znaczenie ma sama ekspozycja towaru.

W tym zakresie ogromny wkład mają specjaliści od reklamy, a nawet psycholodzy, którzy zwracają uwagę na tendencje zakupowe poszczególnych grup klientów. Pamiętajmy także, że współczesny konsument jest ogromnie wymagający, a nie spełnianie jego potrzeb sprawi, że ten szybko odejdzie do konkurencji.

Znaczenie ma rozłożenie towaru na półkach, kolejność układania produktów danego rodzaju, organizacja poszczególnych działów, strefa wejścia do sklepu, która robi pierwsze wrażenie, ale też strefa kas, w której klient dokłada do koszyka kolejne produkty, na przykład oczekując w kolejce. Niedoświadczony właściciel sklepu może samodzielnie nie poradzić sobie z odpowiednią organizacją punktu handlowego. Właśnie od tego są projektanci lokali użytkowych i handlowych oraz spece od reklamy.

Merchandising – kluczowe zasady

Promocje mają znaleźć się w głównym korytarzu sklepu, a informacje o obniżkach cenowych muszą być zamieszczone na wysokości wzroku potencjalnego klienta. Produkty tej pierwszej potrzeby powinny znaleźć się na końcu przestrzeni sklepowej, by po drodze do zakupowego koszyka mogły lądować również produkty, po które wcale klient nie przyszedł, ale ich zakupy dokonywane są impulsywnie.

Istotne są meble sklepowe, które muszą być dobrane do rodzaju produktów – na przykład ubrania lepiej prezentują się na wieszakach. Znaczenie ma też kolejność układanych na półkach towarów. Na wysokości wzroku mają znaleźć się produkty z tzw. średniej półki cenowe, te nabywane najczęściej. Wyżej znajduje się miejsce dla towarów premium, luksusowych, droższych, zaś na samym dole umieszczane powinny być produkty tanie i najgorszej jakości.

Liczy się ład i porządek. Nie dopuszcza się, by towar był pomieszany, a asortyment ułożony niezgodnie z działami. Brakujące produkty należy natychmiast uzupełniać, by nie tworzyć na półkach luk. Znaczenie ma estetyka ułożenia produktów.

Pamiętajmy, że zasady merchandisingu nie są jedynymi, jakie trzeba stosować w punkcie sprzedaży, by generować jak największe zyski. To tylko jedno z narzędzi marketingowych. Świetnie komponuje się chociażby z tzw. aromamarketingiem – zapewne niejednokrotnie wchodząc do sklepu, zaskoczył Cię piękny zapach perfum. To właśnie zamierzone działanie tego punktu, bo odpowiedni zapach panujący w pomieszczeniu kojarzy się dobrze, wpływa na lepsze samopoczucie i skłania do pozostania i poznania szczegółowej oferty. To już połowa sukcesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here